Przejdź do treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
w Smołdzinie z siedzibą w Gardnie Wielkiej
  • Logo Biuletyn Informacji Publicznej

Karta usług

KARTA USŁUG NR 20

20/GOPS/2025

NAZWA USŁUGI

DODATEK MIESZKANIOWY

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Smołdzinie z siedzibą w Gardnie Wielkiej

ul. Mickiewicza 20, 76-213 Gardna Wielka

Tel/fax (59) 811 72 74, (59) 811 72 76

e-mail: poczta@gops-smoldzino.pl

godziny pracy: od poniedziałku do piątku 7.30-15.30

PODSTAWA PRAWNA

1. Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych ( tekst jednolity Dz. U.z 2023 r. poz. 1335).

2. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz. U. z 2013 r. poz. 589).

3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r.
poz. 572)

4. Uchwała Nr XXXVII/240/2021 Rady Gminy Smołdzino z dnia 5 sierpnia 2021 r. w sprawie obniżenia wysokości wskaźników procentowych określających wysokość dodatku mieszkaniowego (Dz. U. Woj. Pom. z  2021 r. poz. 2129)

5.Uchwała  Nr XXXVII/241/2021 Rady Gminy Smołdzino z dnia 5 sierpnia  2021 r w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego w Gminie Smołdzino ( Dz. U. Woj. Z 2021 r. poz. 2129)

WYMAGANE DOKUMENTY

1. Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego.

2. Deklaracja o dochodach (brutto z wyszczególnieniem składek na ubezpieczenia społeczne oraz kosztów uzyskania przychodu) z ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku,

3. Tytuł prawny do lokalu (np. akt notarialny),

4. Dokument dotyczący powierzchni użytkowej (w tym pokoi i kuchni) i wyposażenia technicznego budynku,

5. Dokumenty potwierdzające dochody brutto, np. odcinki renty lub emerytury, zaświadczenie z zakładu pracy, wszystkich członków gospodarstwa domowego, a w przypadku osób bezrobotnych - zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy,

6. Dokumenty potwierdzające wydatki na mieszkanie (opłaty czynszowe, karta wymiaru czynszu)

 7. Orzeczenie Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, a w przypadku orzeczeń wydanych przed 2005 rokiem dodatkowy dokument dotyczący poruszania się na wózku inwalidzkim lub uprawnienia do zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

 

OPŁATY

Nie pobiera się.

SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY

Przyznanie świadczenia następuje w formie decyzji administracyjnej.

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w ciągu miesiąca. W sprawach szczególnie  skomplikowanych – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy licząc od dnia wszczęcia postępowania.

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Słupsku za pośrednictwem Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Smołdzinie z siedzibą w Gardnie Wielkiej w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. W  trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA ZAŁATWIENIE SPRAWY

Starszy referent ds. świadczeń rodzinnych i obsługi księgowej.

INFORMACJE DODATKOWE

Dodatek mieszkaniowy przysługuje:

- najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych,

- członkom spółdzielni mieszkaniowych zamieszkującym na podstawie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego,

- osobom zajmującym lokale mieszkalne w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom lokali mieszkalnych,

- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,

- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo socjalny.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje na podstawie tylko jednego z wyżej wymienionych tytułów.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, o którym mowa w art. 2 ust. 1, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

1. jednoosobowym – 40%,

2. wieloosobowym – 30%

– przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku,

Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w którym znajduje się tylko jeden
lokal mieszkalny (dom jednorodzinny), w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:

- 35 m2 - dla 1 osoby,

- 40 m2 - dla 2 osób,

- 45 m2 - dla 3 osób,

- 55 m2 - dla 4 osób,

- 65 m2 - dla 5 osób,

- 70 m2 - dla 6 osób, a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

Normatywną powierzchnię powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego nie przekracza normatywnej powierzchni o więcej niż:

1) 30% albo

2) 50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%.

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji.